INNOVI impulsa la segona fase del projecte VIPO, en la qual s'ha millorat l'aspecte visual dels ceps i la plataforma formativa virtual desenvolupades en la primera fase.
Es tracta d'una eina formativa basada en la realitat virtual amb la qual es pretén professionalitzar el sector vitivinícola i contribuir a formar una nova generació de viticultors, segons s'ha posat de manifest en la jornada de presentació de resultats d'aquesta iniciativa. Juntament amb INNOVI, participen en el projecte el Cluster Vitartis, la Fundació Eurecat, Adecco, Vitivin, Bodega Cuatro Rayas i Covides Vinyes i Cellers.
En aquesta segona fase del projecte, el Centre Tecnològic Eurecat ha dotat de major realisme al model de cep, gràcies a algoritmes d'intel·ligència artificial i imatge generativa, i s'ha millorat l'experiència de l'usuari. En concret, experts d'Adecco i Vitivin han treballat en la incorporació d'elements de gamificació per fusionar la teoria amb la pràctica de forma dinàmica i que l'usuari obtingui una puntuació en funció de la qualitat de la poda.
El projecte VIPO 'Eina formativa basada en la realitat virtual' té com a objectiu crear un entorn formatiu virtual amb escenaris de pràctica de poda funcionals i representatius per a la qualificació de mà d'obra.
Els resultats obtinguts en aquesta segona fase, que s'han presentat en les instal·lacions de Bodegues Cuatro Rayas, posicionen el projecte VIPO com a un catalitzador per a la professionalització contínua de cellers i viticultors, redefinint la manera com s'aprèn i es practica la poda.
Durant la sessió, Concha Hernández, directora de Recursos Humans, RSC i Sostenibilitat, de Cuatro Rayas, i Josep Maria Galimany, director de Viticultura de Covides, van destacar la necessitat de modernitzar el sector i proporcionar eines que facilitin l'aprenentatge com a principals motivacions per les quals els cellers es van unir al projecte. Alhora, van destacar el potencial de VIPO per atreure i formar una nova generació de viticultors.
Tot i que encara hi ha camp per millorar, com la retroalimentació més detallada sobre els errors i la inclusió de diferents tipus de poda, VIPO continua avançant cap a l'excel·lència i representa un pas significatiu cap a la digitalització i la professionalització del sector vitivinícola, en el qual els mètodes tradicionals d'aprenentatge són fonamentals des d'un punt de vista teòric i pràctic. Com és sabut, una tècnica de poda inadequada pot posar en risc la salut de les plantes i comprometre la seva productivitat.
Aquest projecte pretén proporcionar una solució mitjançant un simulador de realitat augmentada, que permeti als usuaris aprendre i practicar tècniques de poda de manera virtual, abans de fer-ho en la realitat, amb l'avantatge a més que es pot realitzar durant tot l'any, independentment de l'estacionalitat dels cultius.Es tracta d'un projecte en dues fases finançat per les convocatòries de juny de 2022 i 2023 de suport a AEI del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme (Unió Europea - fons Next Generation EU) en el qual col·laboren set entitats.
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentaris