Els dies 9, 10 i 11 de març, el clúster INNOVI ha organitzat la primera setmana de la innovació en el sector vitivinícola de Catalunya. Durant aquests dies, més de 200 persones de 100 empreses diferents de la cadena de valor vitivinícola han participat de les activitats de la Wine Innovation Week (WIW).
Aquesta setmana ha tingut una vocació demostrativa i s’han pogut conèixer les darreres innovacions en viticultura, enologia, màrqueting i comercialització. Concretament, aquesta primera edició ha estat centrada en la robòtica, sensòrica i digitalització de processos.
CONTINGUT DE LA WINE INNOVATION WEEK
La Wine Innovation Week s’ha dividit en tres jornades temàtiques. La primera, que s’ha fet a les instal·lacions de Juvé&Camps, s’ha dedicat a les innovacions tecnològiques a la vinya en l’àmbit de la digitalització.
Concretament, s’han pogut veure exemples de com es pot millorar l’aplicació de fitosanitaris amb les empreses SAHER i Waatic, com obtenir dades de compactació de sols quan s’està llaurant o subsolant amb exemple de Jean Leon i també s’han pogut veure dues plataformes robòtiques a la vinya que ens permetran realitzar operacions i presa de dades de la mà d’Eurecat i Teyme. Durant la primera jornada també s’ha presentat 5 softwares que ens permetran facilitar la gestió de les vinyes, els tractaments fitosanitaris o la predicció de collites de la mà d’empreses Novatec, RawData, Agroptima i Terra View.
La segona jornada, la del 10 de març, ha tractat sobre enologia i d’altres processos en el celler. Els participants han visitat el celler de Vallformosa on l’empresa Nexpert ha mostrat la robotització en el procés d’embotellat i desgorjat del cava i les empreses Difmaq i TAI han fet una demostració de l’equip de sensorització i manteniment predictiu a la màquina etiquetadora. A continuació, s’han traslladat a Codorníu on s’ha pogut veure un braç robòtic que intervé a la línia d'embotellat i un sistema per automatitzar la part logística del celler utilitzant AGV (Auto Guided Vehicles). A continuació, a la seu de l’INCAVI, l’empresa Sysmex ha explicat l’equip d’anàlisi de citometria de fluxe, l’empresa Vega ha mostrat diferents sensors per la mesura de la densitat i del nivell volumètric de dipòsits i AIS Visión ha fet la demostració de traçabilitat amb visió artificial de produccions serialitzades. La segona jornada ha finalitzat al Centre Àgora, on s’ha presentat els resultats del projecte BlockChain.VI del Clúster Digital i INNOVI que ha descrit les potencialitats d’aquesta tecnologia en el sector. L’empresa ICA també ha explicat la implantació de blockchain a la cadena de subministrament i Quabu ha presentat exemples de casos pràctics en logística en els que el blockchain millora l’eficiencia, la traçabilitat i evita la possibilitat de fraus. Finalment les empreses TacTic i Rius&Rius han fet demostracions de softwares de gestió de cellers que permeten millorar l’eficiència i control dels processos i generar la documentació necessària a presentar a l’adminsitració.
La tercera jornada que s’ha fet al Celler de la Fassina de Can Guineu de Sant Sadurní d’Anoia s’ha dedicat al màrqueting i a la comercialització. Aquesta jornada l’ha inaugurat Álvaro Ribalta, Master of Wine, que ha explicat la importància de la innovació en la comercialització de vins. Durant aquesta jornada també s’han fet demostracions per part de Winelo, Eurecat, Wineissocial i Estoory i un tast online de vins a càrrec d’Upwine.
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentarios