El passat 22 d’octubre vam dur a terme una hackató a l’Escola Agrària de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech (Escola Espiells), a Sant Sadurní d’Anoia, conjuntament amb el servei de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès.
Però, què és una hackató? És un taller dirigit per experts en innovació oberta, on a través de diferents dinàmiques col·laboratives entre els participants, s’identifiquen diverses solucions als reptes plantejats.
El tema plantejat en aquest cas era com acostar els joves a la cultura del vi i el cava. A INNOVI, el clúster vitivinícola català, hem detectat que el segment de clients joves, entre 18 i 25 anys, tenen preferència per altres licors i gairebé no consumeixen vi o cava.
Amb la finalitat de mantenir el sector, s’ha arribat a aquest nínxol del mercat mantenint el valor del producte i potenciant el consum saludable i responsable d’aquest entre els joves.
L’objectiu d’aquesta hackató era, doncs, desenvolupar eines i idees per resoldre la següent qüestió: per què els joves no consumeixen vi i cava?
La jornada va reunir tant a estudiants de segon curs de vitivinicultura i de primer i segon curs de màrqueting enològic, com professionals del sector vitivinícola que van treballar conjuntament per resoldre el repte en qüestió. El punt de partida és la ideació i conceptualització d’un projecte que té com a finalitat cridar l’atenció dels joves a la cultura del vi i acostar-los a la mateixa.
Una vegada desenvolupades les propostes, es van presentar en forma de pitch-deck, és a dir, en una exposició en la qual s’aportaven les majors virtuts del projecte per tal de convèncer el jurat de ser la proposta ideal, la que aconseguirà un major apropament dels joves a la viticultura.
Aquest jurat estava format pel director de l’Escola Espiells, per l’enòleg del celler Sumarroca i l’enòloga del celler Vilarnau. Els principals punts valorats van ser la creativitat, la diversitat i la viabilitat de tots els projectes presentats.
Els 5 projectes presentats varen ser els següents:
Festival de música itinerant per les 11 denominacions d’origen catalanes a l’interior d’una carpa climatitzada que acolliria els stands dels cellers. Cada persona en farà ús d’uns auriculars per escoltar música i no molestar. També s’utilitzaran unes ulleres de realitat virtual per poder conèixer el procés d’elaboració de cada vi i celler conjuntament amb una pàgina d’Instagram, amb informació dels cellers que hi col·laboren.
Creació d’un vi fresc de fàcil introducció entre els joves al món del vi. Vegà, ecològic i sense gluten. Envasat en una ampolla moderna, amb colors verds fluorescents que brillen a la foscor, amb tap de rosca per a la comoditat del consum i envàs benjamí.
El producte serà promocionat a través dels influencers i les xarxes socials. S’aportarà informació addicional sobre l’elaboració del vi, el celler en qüestió, etcètera, amb un codi QR.
Aplicació per a smartphone que ajuda a crear una comunitat de joves al voltant del vi. Promocionat per influencers que envolten la cultura del vi i el cava que ajudaran a apropar els joves en aquest sector.
Es tracta de digitalitzar l’experiència dels joves al món del vi i el cava des de la mirada d’aquest target. A més, l’APP permet introduir diferents filtres (gustos, aromes, tipologia, preu, criança...) perquè els usuaris puguin trobar recomanacions, compartir preferències… en definitiva, mostrar diversos punts de vista i experiències.
Basat en la idea del conegut OktoberFest, la festa per excel·lència de la cervesa, es proposa organitzar un festival amb música, vi, menjar i jocs que connectin els participants amb el sector del vi i la terra. Es realitzaran activitats com: carrera de tractors, arrossega l’arada, cursa de botes, etcètera.
El vi es beurà en porró per donar més personalitat a l’esdeveniment. L’entrada serà gratuïta per als joves. Es realitzarà promoció per xarxes socials, concretament a Facebook i a Instagram.
Personalitza la teva festa major amb un vi i cava al que hi pots afegir diferents toppings de fruita variada com la maduixa, la llimona, el préssec, el mango o les móres. Fins i tot, amb gel servit en got reutilitzable i un preu assequible per al nínxol de mercat al qual ens dirigim.
Suposa una nova manera més fresca de prendre vi i cava, nous moments i tipus de consum per facilitar als joves una introducció al món del vi i el cava amb un caràcter informal.
Aquesta darrera fou la proposta guanyadora per la seva originalitat i escalabilitat. Des d’INNOVI volem donar l’enhorabona als membres del grup, que es van endur de premi una visita enoturística a Vilarnau.
En tot cas, treballarem per apropar els joves a la cultura del vi i el cava basant-nos en aquestes fantàstiques idees que van sorgir de la hackató.
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentarios