Després d'uns mesos d'intensa activitat, el Mercat Online de Raïm (MORA), impulsat pel Clúster Vitivinícola Català INNOVI, ha aconseguit connectar amb èxit el món dels viticultors i els cellers en el mercat del raïm. Els resultats mostren la creixent adopció de la plataforma.
Amb més de 120 viticultors registrats i casi 40 cellers participants, MORA ha superat les expectatives, demostrant l'interès i compromís del sector vitivinícola català en aquesta iniciativa. Durant aquests mesos, s'han publicat més de 150 ofertes per part de viticultors, abastint una àmplia gamma de raïm de qualitat, i s'han registrat més de 50 demandes per part de cellers, destacant la creixent necessitat d'assegurar un subministrament de raïm en aquest any de sequera.
Aquesta temporada de verema ha estat marcada per la diversitat de varietats i quantitats de raïm ofertes als cellers, també cal destacar la implicació de 10 denominacions d’origen diferents, sent les més destacades Penedès i Cava, la tercera opció més demandada i ofertada és la “ denominació d’origen no especificada”.
Es va oferir un total de més de 2,2 milions de quilos de raïm, amb les varietats més destacades sent el Macabeu i la Parellada. D'altra banda, les varietats més sol·licitades pels cellers han estat el Macabeu i el Xarel·lo.
Si ens fixem en les dades recopilades en quant al tipus de cultiu, veurem diferència segons les ofertes i les demandes, en les primeres, hem pogut veure que el tipus de cultiu més ofertat és l’ecològic, s’han ofertat més de 1,2 milions de quilos de raïm ecològic, el segon tipus de cultiu més ofertat és amb 800.000 kg el raïm en conversió, seguit del convencional i el biodinàmic.
Ara bé, aquesta tendència es diferent si mirem les demandes, els cellers solament han demanat dues tipologies de raïm, ecològic i convencional, i en aquest cas, hi ha una diferència de 80.000kg entre les dues tipologies de cultiu, sent més demandada el convencional.
En aquest temps, el MORA ha establert amb èxit més de 70 connexions efectives entre cellers i viticultors, facilitant la negociació d’uns 350.000 quilos de raïm. La plataforma s'ha convertit en una eina molt útil per al sector vitivinícola, especialment en un any marcat per la baixa productivitat de les vinyes a causa de la sequera.
El MORA continua sent una plataforma senzilla i accessible, amb l'objectiu de connectar oferta i demanda de raïm directament, sense intermediaris.
Amb el suport d'ACCIÓ, l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat de Catalunya, INNOVI anima a tots els viticultors i cellers interessats a unir-se a MORA, aprofitar les seves funcionalitats i seguir impulsant la indústria vitivinícola catalana.
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentaris