La Wine Innovation Week consolida la seva posició com a esdeveniment referent en la innovació vitivinícola.
INNOVI continua treballant per promoure la competitivitat i la sostenibilitat en el sector vitivinícola.
El Clúster INNOVI ha conclòs amb èxit la segona edició de la Wine Innovation Week, una iniciativa que ha estat molt ben acollida per tot el sector vitivinícola i que ha permès reflexionar sobre el present i futur del sector, posant especial èmfasi en la innovació i la sostenibilitat. En aquest sentit, el Cluster Manager d’INNOVI, Eloi Montcada, ha afirmat que: "estem molt satisfets amb l'èxit de la segona edició de la Wine Innovation Week i amb la gran acollida que ha tingut per part del sector. Això ens demostra que hi ha un gran interès per la innovació i la sostenibilitat en el sector vitivinícola i que INNOVI està fent una tasca molt important per ajudar a les empreses a afrontar els reptes globals".
Afegeix, “ens agrada posar sobre la taula tot tipus de propostes, des de les més radicals com la pastura de les vinyes fins a les més clàssiques com la utilització de drons per fer tractaments. Cada viticultor i celler ha de trobar les que millor li encaixin. No hi ha receptes que serveixin per a tothom”.
Durant tres dies, prop de 200 persones han participat en una sèrie de jornades dedicades a la comunicació, la viticultura i l'enologia, que van tenir lloc els dies 3, 6 i 7 de març a Barcelona, el Priorat i al Penedès..
La primera jornada va tenir lloc a la Sala Valkiria de Barcelona, amb l'objectiu de mostrar com el sector vitivinícola pot millorar la seva visibilitat i reputació a través de l'ús de les estratègies digitals efectives relacionades amb la sostenibilitat. La jornada va ser inaugurada per Joan Martí, director d’Estratègia Empresarial d’ACCIÓ, que va destacar la importància de posar el valor compartit al centre de l'estratègia empresarial. La jornada també va incloure una taula rodona amb casos d'èxit en el sector, que va reunir a representants d'Herència Altés, Mas Albornà-Mallart, l’Olivera i La Fageda. A continuació, la segona part de la jornada va estar dedicada a la comunicació del vi, amb la conferència d'Enric Jové, CEO de McCann Barcelona, sobre la innovació no digital i un debat sobre el futur de la comunicació vitivinícola amb els comunicadors Sergi Cortés, Marta Clot, Ruth Troyano, Jordi Bes i Pep Antoni Roig.
El repte amb el que es va concloure va ser “hem d’aconseguir entre tots que els joves viticultors puguin seguir fent-ho durant tota la vida que vulguin, i per això cal establir estratègies i eines de comunicació que permetin afegir valor als nostres vins”.
La segona jornada, dedicada a la viticultura, va tenir lloc al Priorat i va destacar la sostenibilitat ambiental en el sector. Els assistents van poder visitar Clos Mogador per conèixer la viticultura regenerativa en vinya de secà, així com Vinyes Domènech per descobrir la importància de la biodiversitat en les vinyes. A la tarda, es van dur a terme diverses conferències a l'Institut Priorat – Escola d’Enologia Jaume Ciurana. Entre elles destacar les conclusions del projecte PALVIP en que gràcies a la utilització de caldos amb diferents composicions de plantes es reduïa fins el 50% l’ús del coure sense reduir la seva eficiència i la presentació de tres productes que ajuden a combatre l’estrés de les plantes produït pel canvi climàtic.
Al finalitzar es va fer una demostració del funcionament d’un robot autònom per a l’aplicació de fitosanitaris en vinya i la utilització de drons tant per obtenir dades com fer tractaments.
La tercera i última jornada es va dedicar a l'enologia i va tenir lloc al Penedès, amb el fil conductor de la sostenibilitat als cellers. Els assistents van visitar el celler Albet i Noya i Familia Torres per conèixer projectes d'eficiència energètica, varietats resistents i agricultura regenerativa. En el primer cas va destacar que el 100% de l’energia consumida prové d’energies renovables pròpies, solar i eòlica, i en el cas de Torres els assistents varen veure el funcionament de sistemes de recuperació de CO2 provinent de les fermentacions. A la tarda, al Vinseum, es van fer diverses xerrades i tast de vins “innovadors”, com els procedents de noves varietats resistents, tractats amb ultra altes pressions per evitar l’ús de sulfurós i els tractats amb àcid fumàric per evitar la Fermentació Malolàcica no desitgada.
El Cluster manager d'INNOVI, Eloi Montcada, ha valorat molt positivament les jornades, destacant que han estat molt participatives i que s'han extret conclusions molt interessants que han de permetre que el sector pugui ser més sostenible. Així mateix, ha afegit que la Wine Innovation Week ha estat una oportunitat única per al sector vitivinícola per compartir experiències i coneixements en matèria d'innovació.
Montcada també ha destacat que “des d'INNOVI, continuem treballant per promoure la competitivitat de les empreses de tota la cadena de valor vitivinícola, per afrontar favorablement els reptes globals mitjançant la innovació, consolidant de la regió vinícola de Catalunya com a referent en matèria d'innovació i qualitat global”.
Per acabar ha afegit que “en la primera edició varem afrontar el repte de la digitalització, en aquesta segona el de la sostenibilitat i pensant en la tercera creiem que caldrà treballar en la potenciació i creació de nous productes, processos i serveis lligats al sector”
Amb aquesta segona edició de la Wine Innovation Week, s'ha consolidat com a esdeveniment de referència en la innovació vitivinícola, amb l'objectiu de convertir-se en l'acte referent del sector a Catalunya.
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentaris