Els dies 3, 4 i 5 d’abril INNOVI ha organitzat la tercera setmana de la innovació en el sector vitivinícola de Catalunya. Durant aquests dies, més de 200 persones de 100 empreses diferents de la cadena de valor vitivinícola han participat de les activitats de la Wine Innovation Week (WIW).
Aquesta setmana ha tingut una vocació demostrativa i s’hi ha pogut conèixer les darreres innovacions en viticultura, enologia, màrqueting i comercialització. Concretament, aquesta tercera edició ha estat centrada en les noves tendències tecnològiques, de consum i comunicació del sector vitivinícola.
La Wine Innovation Week s’ha dividit en tres jornades temàtiques. La jornada inicial, centrada en la viticultura, va començar al celler La Vinyeta situat a l'Empordà. Durant aquesta jornada, Josep Serra, copropietari de La Vinyeta, va il·lustrar els desafiaments que comporta innovar des de la perspectiva d'un celler de mida reduïda. En el cas de La Vinyeta es van presentar projectes que van des de la digitalització del celler a la innovació social.
Posteriorment, es van realitzar demostracions de maquinària d'avantguarda a les vinyes del voltant del celler amb la demostració de dos robots autònoms, la sensorització de maquinaria existent o d’aparells per incrementar la millora de retenció d’aigua al sòl.
Seguidament, al celler Perelada es van debatre els desafiaments actuals de la viticultura, com ara la sequera o la robotització. A més, Delfí Sanahuja, director tècnic de Perelada, va exposar els projectes innovadors d’aquest celler i els assistents van poder comprovar que pot ser compatible la funcionalitat, l’arquitectura, la sostenibilitat i l’enoturisme durant la visita per les seves instal·lacions.
La segona jornada, que va tenir lloc el 4 d’abril al Penedès, es va concentrar en l'enologia i els processos de producció. En el decurs d'aquesta jornada, es va realitzar una visita a Castelo de Pedregosa per descobrir la seva innovadora envasadora de vi en llauna, així com a l’INCAVI per conèixer de prop la multiplicadora de llevats autòctons., element que ajuda a potenciar l’autenticitat dels vins catalans.
Paral·lelament, el Vinseum va ser l'escenari de diverses demostracions d'innovació en el sector, incloent l'aplicació de la tecnologia blockchain i RFID per a una traçabilitat completa en la cadena de subministrament, així com l'ús de la microscòpia en xip per al control directe dels processos de fermentació vinícola. L’empresa POTS també va presentar el nou sistema per reutilitzar les ampolles de vidre i reduir així la petjada ambiental. També es va tractar el paper dels clústers com a agents dinamitzadors de la innovació en el sector. La jornada finalitzava amb una sessió de tast guiat de productes vinícoles innovadors. Alguns d’aquests productes van ser un escumós sense alcohol, ratafia de vi o pinya colada amb base vi de Maieutiké.
La tercera jornada de la Wine Innovation Week, programada pel 5 d’abril, va estar dedicada a la comunicació i el màrqueting en el sector vitivinícola i es va realitzar a la seu central de Banc Sabadell a Sant Cugat del Vallès. La primera intervenció va ser de Laia González, responsable de comunicació de l'INCAVI, acompanyada d’Alba Gràcia, del Centre d’Interpretació de la Malvasia, amb la seva exposició "Comunicant la riquesa vitivinícola de Catalunya: estratègies i oportunitats" tot ensenyant el web de Catalan Wines. Després, Jordi Camós, especialista en comunicació digital, va oferir una conferència sobre com la intel·ligència artificial i els algoritmes poden obrir noves oportunitats dins del sector, a més d'analitzar la influència digital. Aquestes eines d’intel·ligència artificial poden ajudar en tasques de comunicació i comercialització. A continuació, Jordi Bertran de Xerigots va exemplificar com la comunicació digital pot ser un eix de comercialització eficaç.
La jornada va comptar també amb una taula rodona sota el títol "Com comunicarem el vi en el món actual?", amb la participació de la cuinera i comunicadora Ada Parellada, el periodista Jordi Bes, l’enòloga Montse Rosell, responsable dels vins desalcoholitzats de Familia Torres, i el Dr. Ramon Estruch, president de Fivin, on s’hi van debatre el consum moderat de vi i la seva relació amb la nostra cultura i gastronomia, la comunicació del missatge dels vins desalcoholitzats o amb baix contingut alcohòlic i el seu impacte dins el sector, entre d’altre. Per culminar, es van presentar diversos casos d'èxit en comunicació, de la mà de Broadcaster Media, Vallformosa, TACTIC i Perelada, oferint un ric panorama sobre les millors pràctiques i les innovacions en la comunicació del vi.
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentarios