El darrer dia 13 de desembre va tenir lloc a Barcelona un Cross Sector TIC promogut pel Clúster Digital de Catalunya, entitat que engloba més de 50 empreses TIC, centres tecnològics i universitats i que persegueix millorar la competitivitat de les empreses TIC catalanes.
Amb aquest objectiu es va organitzar unes reunions intersectorials amb el sector industrial agroalimentari en aquell tram de la cadena de valor que engloba fabricants de maquinària (béns d’equip), empreses transformadores de producte, logística, serveis de consultoria, enginyeria de detall i, finalment, distribució majorista i/o detallista.
Val a dir que, el sector agroalimentari representa el primer sector català en volum de negoci, (18.353M€, Idescat 2013). Per això ha esdevingut un sector amb una gran capacitat tractora sobre el conjunt de l’economia catalana.
En definitiva, el sector agroalimentari català es troba en un procés de transformació que afecta la relació de les seves empreses amb les activitats relacionades amb la innovació. Tot i que s’ha avançat molt en aquest camp, un dels reptes actuals de les empreses de la branca agroalimentària continua essent incorporar la innovació entre les seves estratègies competitives.
L’objectiu final d’aquestes reunions és la identificació i generació de projectes innovadors i en col·laboració entre el sector de la demanda representat en aquest cas per empreses agroalimentàries i el sector de l’oferta -representat per les empreses del Clúster Digital- i això a partir dels reptes tecnològics que s’hi identificaran. Per a això, els temes que es van estructurar a la trobada ho van ser a partir dels següents conceptes:
desenvolupament i millora dels processos industrials.
millora de la gestió a partir de la incorporació o millora de tecnologies de la informació i comunicació.
reducció de despeses a partir de la innovació en el procés productiu.
adaptació a les demandes dels consumidors.
Els treballs s’estructuraran en 3 sessions que segueixen els següents objectius:
-1a sessió: Posada en comú de les necessitats del sector de la demanda (agroalimentari)
-2a sessió: Interna entre les empreses del sector de l’oferta per la recerca de solucions (TIC)
-3a sessió: Presentació de conclusions a partir de la retrobada del sector de la demanda i de l’oferta.
Després de la primera reunió les necessitats i reptes que s’hi ha evidenciat en una primera ronda han sigut:
Millora dels problemes d’espai a magatzem degut a l’excés de nombre de referències que ha portat un mercat amb productes cada cop més personalitzats pels clients
Necessitats de traçabilitat
Logística de la darrera milla a centres urbans com a repte tecnològic i millora de la gestió de la càrrega i descàrrega
Gran volum de dades que no s’aprofita en la seva totalitat ni el valor de la informació que es podria obtenir (Gestió del Big Data)
Digitalització i transferència d’informació, que pugui ser accessible des de qualsevol punt de la cadena per poder compartir la informació
Anticipar-se a problemes o mancances a través de la monitoratge d’indicadors
Flexibilització; empresa adaptable a la demanda i personalitzable. IoT
Com arribar millor al client final. Possibilitat de treballar amb etiquetes intel·ligents
Ús de la intel·ligència artificial per diferenciar-se i obrir un plus als seus distribuïdors
Introducció dels temes de mobilitat (tablets, tpvs, etc..) i després introduir IoT (recollida de dades de forma automàtica)
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentaris