Presentem l’estudi sobre vins desalcoholitzats a Vilafranca del Penedès

Info Innovi,

Una cinquantena de persones, entre cellers i professionals vinculats a tota la cadena de valor del vi, van participar el passat dijous 11 de desembre a la jornada tècnica «INNOTAST:  la desalcoholització de vins, una oportunitat estratègica per al sector  català?», celebrada a la Fassina de Vilafranca del Penedès i impulsada conjuntament per INNOVI i l’Ajuntament de Vilafranca del  Penedès, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, l’INCAVI , Blue Dolphin, ALTR i BevZero  i en David Seijas.

La trobada va evidenciar la curiositat del sector per un àmbit emergent com és el dels vins  desalcoholitzats, un segment que genera oportunitats de mercat però també debat i interrogants dins del sector vitivinícola català. L’objectiu principal de la jornada va ser posar a disposició dels cellers informació rigorosa, actualitzada i contrastada per facilitar una reflexió estratègica fonamentada.

L’acte es va iniciar amb la benvinguda del regidor de Promoció Econòmica, Miquel Medialdea, que va remarcar la importància del paper de l’administració local en la generació de coneixement:

“És clau que des de l’administració impulsem jornades com aquesta, que fomenten la innovació i ajuden un sector tan estratègic per al Penedès a anticipar-se als canvis del mercat”.

La jornada va arrencar amb una pregunta formulada per Eloi Montcada, clúster manager d’INNOVI, que va marcar el to del debat: «El vi desalcoholitzat és vi?». Una qüestió que sintetitza les tensions existents entre tradició, innovació, mercat i percepció del consumidor.

Un dels punts centrals de la sessió va ser la presentació de l’estudi promogut per l’Ajuntament de  Vilafranca del Penedès i elaborat per INNOVI, a càrrec de Gerard Pujol, project manager del clúster. L’informe analitza en profunditat com s’elaboren els vins desalcoholitzats, el marc regulador europeu i nord-americà, les tecnologies de desalcoholització disponibles i l’estructura dels mercats a Alemanya, Estats Units i Espanya.

Segons les conclusions de l’estudi, el vi sense alcohol és un mercat clarament en creixement, amb una projecció de fins a 2.600 milions d’euros l’any 2030, tot i que a l’Estat espanyol encara té un pes molt reduït: només el 0,13% dels vins  comercialitzats són desalcoholitzats.

L’anàlisi posa el focus en Alemanya i els Estats Units com a mercats de referència. A Alemanya, tot i que els vins 0,0 representen menys de l’1% del consum total, el percentatge s’eleva fins al 5% en el cas dels escumosos, un fet especialment rellevant en un context de forta caiguda de les importacions de cava. Als Estats Units, gairebé el 2% dels vins venuts ja són desalcoholitzats, amb la presència de marques consolidades i start-ups innovadores que, en alguns casos, utilitzen vi d’origen espanyol com a base del producte.

Pujol també va assenyalar altres factors que fan inevitable la reflexió estratègica, com el canvi climàtic, que accelera la maduració del raïm i pot provocar vins amb graduacions alcohòliques més elevades, així com el canvi d’hàbits de consum, especialment entre les generacions més joves, que mostren una clara tendència cap a la reducció o eliminació de l’alcohol.

La jornada va oferir una visió plural amb la participació de proveïdors de tecnologia de desalcoholització, empreses amb enfocaments innovadors i botigues especialitzades amb plataformes d’e-commerce, fet que va enriquir el debat i va permetre identificar tant els reptes com les oportunitats de la comercialització d’aquests productes al mercat local.

L’acte es va tancar amb un tast guiat de vins desalcoholitzats a càrrec de David Seijas, exsommelier d’elBulli i cofundador de Gallina de Piel Wines, que va aportar criteris professionals per tastar i valorar aquest tipus de productes, contribuint a desmitificar-los i a situar-los en un context de qualitat i exigència. Durant el tast es van poder provar diferents referències pròpies de Gallina de Punk així com altres vins desalcoholitzats elaborats per BevZero.

Podeu recuperar els continguts de la jornada mitjançant aquest enllaç; https://www.youtube.com/@innovi-clustervitivinicola2807/videos

Comentaris


Per comentar, si us plau inicia sessió o crea't un compte

Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.

i+Porc | Proyecto facePIG

Modificar cookies