La jornada inaugural de la Wine Innovation Week 2025 (WIW) ha deixat un missatge clar i contundent: el futur del sector vitivinícola català passa per compartir coneixement, incrementar els incentius públics, reduir la burocràcia, adoptar una mirada a llarg termini i posar el territori al centre. Aquestes han estat les grans idees que han centrat el debat a la taula rodona i que han marcat el to de l’esdeveniment.
“Tenim la sort de comptar amb un clúster que uneix esforços i que impulsa projectes transformadors. Això no passa a tots els sectors” així ha començat la jornada Joan Gené, director general de l’INCAVI que en la seva intervenció també ha parlat de les iniciatives innovadores en les que treballa l’INCAVI, com la incorporació de la IA en la cadena de valor o la de “parlar de vi” en fires i entorns no habituals, com el Mobile World Congres.
Amb la participació de Mireia Torres, Presidenta d’INNOVI, directora de l’àrea d’innovació de Família Torres i directora de Jean Leon, Delfí Sanahuja, director tècnic de Perelada, i Xoán Elorduy, cap de Servei de Viticultura i Enologia de l’INCAVI, el debat ha posat sobre la taula els grans reptes i les oportunitats que afronta el sector.
“Compartir informació i experiències és clau per continuar impulsant la innovació en el sector vitivinícola”, ha afirmat Delfí Sanahuja posant com exemple la col·laboració entre el celler Perelada i les autoritats públiques per regar les seves vinyes amb aigua de l’EDAR de Colera.
Els ponents han coincidit a destacar que el sector es troba davant una oportunitat única per liderar la transformació de la vitivinicultura catalana. Però, per fer-ho possible, cal eliminar els obstacles que frenen la innovació. En aquest sentit, s’ha reclamat una administració més àgil, que permeti accelerar la implementació de projectes innovadors, sense renunciar a les garanties de compliment normatiu. A més, s’ha demanat un augment de les línies de finançament públic, considerant-les essencials perquè les empreses puguin dur a terme iniciatives de recerca i innovació amb impacte real.
Una altra de les conclusions principals, expressada per en Xoan Elorduy és “que el sector necessita pensar a llarg termini apostant pel territori” . En aquest sentit tots els ponents han posat sobre al taula la necessitat de treballar amb models de producció sostenibles i adaptats al canvi climàtic. La recerca que ja s’ha fet s’ha d’aprofundir i aplicar amb visió estratègica.
Parlant d’innovació en producte la Mireia Torres ha destacat “l’aposta que Torres va fer el 2008 per llançar un primer producte sense alcohol, anant contracorrent del mercat”. La necessitat de crear nous productes en base raïm i/o vi
Els participants han subratllat el paper d’INNOVI com a motor d’innovació col·laborativa, promovent aliances entre empreses, centres tecnològics i institucions públiques.
La WIW 2025, que tindrà lloc els dies 25, 26 i 27 de març, serà l’escenari per explorar tecnologies aplicades a la viticultura, la innovació enològica i l’ús de dades per comercialitzar millor els vins catalans. Una setmana que promet construir sinergies, generar nous projectes i imaginar col·lectivament el futur del vi.
Amb aquest acte inaugural, la WIW 2025 s’obre com una cita imprescindible per a qualsevol professional que vulgui contribuir a transformar el sector vitivinícola català en un referent d’innovació, sostenibilitat i competitivitat global.
Podeu trobar més informació de la WIW a wineinnovationweek.com
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentaris