La primera jornada de la Immersió Estratègica 2020 es va iniciar telemàticament en directe des d’un plató a Granollers on es va parlar de la situació econòmica actual afectada per la pandèmia.
Vam iniciar l’acte amb una intervenció de l'alcalde de Granollers, Josep Mayoral que va fer especial èmfasi en la necessitat de la col·laboració per tal de superar la situació actual. Es en aquesta necessitat de col·laboració on els clústers tenen un paper crucial als respectius sectors.
A continuació vam tindre la intervenció dels presidents dels quatre clústers impulsors de la Immersió Estratègica 2020, el Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC) (Esther Izquierdo), el Clúster Foodservice (Raimon Bagó), el Clúster del sector vitivinícola català INNOVI (Álvaro Bailo) i el Packaging Cluster (Artur Costa).
En aquesta primera intervenció els presidents van coincidir en el paper dels clústers no només com a tractors de la innovació sinó també com a agents que han d’ajudar a les empreses a ser a l’avantguarda del coneixement mitjançant la detecció de tendències o tecnologies disruptives.
La primera ponència va anar a càrrec de Jaume Giró, President & Chief Executive Officer de Giró Consultants, qui ha reflexionat sobre els canvis més importants de la història recent i els seus impactes en la nostra forma de viure i en la societat del benestar que hem aconseguit.
A continuació, l'Emili Rousaud, Fundador de Factor Energia, va defensar que la sostenibilitat ha de ser un punt primordial dintre de l'estratègia empresarial i ha fet una anàlisi de l’horitzó energètic on ell ha defensat que “Actualment, tenim l'oportunitat de reindustrialitzar-nos, podem tenir l'energia més barata d'Europa, ja que Espanya té un important potencial fotovoltaic i eòlic per la seva posició geogràfica privilegiada”.
Seguidament, Santi Aliaga, Controller del Grup Vall Companys i CEO de Zyrcular Foods, va parlar de la necessitat de ser proactius per a adaptar-nos a les noves tendències i d’estar a prop de l'ecosistema start-up.
Per la seva part, Joana Barbany, directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, ha defensat la necessitat de treballar en l'empoderament de les dones al sector tecnològic, un sector on la paritat encara no hi és present amb només un 7,9% de dones en posicions directives.
La jornada va concloure amb la taula rodona “Quines estratègies hauríem de seguir un cop s'acabi la pandèmia”, en la que Eva Plazas, Directora tècnica de Caves Vilarnau, ha mostrat la necessitat de què “cal pensar en el global pel que fa al producte, és a dir, que el seu packaging i la seva etiqueta siguin sostenibles i també en què el producte sigui de proximitat". Cristina Alonso, Merchandising Manager d’Areas, ha explicat que “els clústers tenen visió 360º i són els primers que detecten oportunitats, això ajuda a dur a terme estratègies o polítiques empresarials dels seus socis. Tenen la capacitat de connectar a empreses grans, mitjanes o petites". Maria José Cristòfol, Marketing Director de l’Europe Gourmet Division WE, ha exposat que "en un moment de crisi no es pot ser ineficient, la situació ara és critica pel sector foodservice, cal definir les prioritats i reflexionar què aportes a la cadena de valor".
Segons Manel Xifra, president executiu de Comexi, "el teletreball en format híbrid ha vingut per a quedar-se. De la mateixa manera que ho farà aquest suport a distància, és a dir, les reunions distància. Serem més eficients en aquest sentit". Per últim, Meritxell Arús, Directora de Màrqueting i Comunicació d’Schneider Electric ha mostrat la necessitat que “els ajuts que es rebran per part dels governs és important que es destinin a desenvolupar projectes destinats a la sostenibilitat".
La cloenda ha anat a càrrec de Ramon Tremosa, Conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
El segon dia es va iniciar amb la presentació d’en Salvador Puig, director general de l’INCAVI. De manera clara i concisa va descriure els principals reptes del sector, partint de la feina realitzada en el projecte Vins Vinents. Entre d’altres va destacar els reptes de mercat com incorporar la cultura del vi en segments de població que ara no en consumeixen o com afrontar la tendència d’uns consumidors que cada vegada valoren més els aspectes relacionats amb la salut.
A continuació va ser el torn d’en Juan Park, director per Espanya i Sudamèrica de Wine Intelligence. Entre els principals canvis en el consum provocats pel COVID va destacar l’increment del consum entre les dones i el diferent comportament dels consumidors en funció del país. Va finalitzar la seva intervenció recomanant als assistents que “és un molt bon moment per a anunciar-se ja que els competidors no ho estan fent”.
Accedeix a la ponència d'en Juan Park AQUÍ
Després d’aquesta intervenció , la sessió es va realitzar conjuntament amb el clúster Foodservice. En aquesta part van intervenir Josep Ametller, fundador i director general de Casa Ametller que va posar diferents exemples per millorar el valor de marca, com el de posar la seva marca en tots els productes servits a col·lectivitats. També va destacar que des del primer moment van pensar en crear una organització que poses el camp directament a disposició dels consumidors, sense intermediaris, i creant una potent xarxa de botigues.
Al seu torn José Luis Cabañero director general d’EATABLE, va presentar la importància de les start-ups per a la evolució i innovació del sector i com poden ajudar tan a grans com a mitjanes empreses a millorar els seus processos i productes. Eatable és la primera comunitat d’emprenedoria en el sector alimentari amb més de start-ups i emprenedors registrats.
Després de la pausa per a realitzar reunions BtoB, se n’han realitzat més de 100 en els dos dies, va intervenir en Maurici Olivé responsable de transformació digital de DAMM. Dos dels seus principals projectes són la digitalització de la gestió de les parcel·les productives i la utilització del blockchain per la traçabilitat del producte, informació que és útil tan per l’empresa com pel consumidor.
INÈDIT, després d’explicar diferents disrupcions en el món del packaging com les proteccions flexibles de cartró per ampolles, va exposar les conclusions del projecte Rewine per a la reutilització d’ampolles, un projecte que, després dels resultats aconseguits, sembla tindrà continuïtat.
Accés a la ponència sobre packaging no disruptiu per a reduir el nostre impacte mediambiental AQUÍ
Accés a la ponència sobre el Projecte reWine AQUÍ
Encara en el mon del packaging i en una breu intervenció, en John-Paul Grogan, de Frugalpac va mostrar-nos un envàs amb forma d’ampolla que utilitzant la mateixa tecnologia del backing box permet embotellar vi reduint la petjada de carboni i utilitzar tota la seva superfície com a element de marketing.
Accés a la ponència de Frugalpac AQUÍ
Per acabar la Immersió cinc experts en innovació i vitivinicultura van donar la seva opinió sobre els principals reptes dels sector: Ignasi Papell d’EURECAT, Robert Savé de l’IRTA, Xoan Elorduy d’INCAVI, Joan-Miquel Canals de la URV i Sergi Delamo de VITEC.
Tots coincidiren en posar el canvi climàtic i la petjada de carboni com un dels primers de la llista, conjuntament amb l’obtenció de nous productes sigui recuperant varietats sigui amb processos enològics, la lluita contra les plagues i la digitalització-robotització de les tasques tant a la vinya com al celler.
Pots accedir a la ponència de la taula rodona AQUÍ
Este proyecto ha recibido el apoyo del Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, dentro del marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en la convocatoria 2021b de ayudas a Agrupaciones Empresariales Innovadoras con el objeto de mejorar la competitividad de las pequeñas y medianas empresas.
Comentaris